Однією з
правових форм діяльності Головного територіального управління юстиції у
Донецькій області в забезпеченні реалізації державної правової політики
та невід’ємним засобом захисту прав і свобод людини є здійснення
правової експертизи та державної реєстрації нормативно-правових актів
місцевих органів виконавчої влади та їх структурних підрозділів.
У чому ж полягає правова експертиза та що являє собою державна реєстрація нормативно-правового акта?
Державна реєстрація нормативно-правового акта полягає у проведенні правової експертизи на відповідність його Конституції,
чинному та міжнародному законодавству, прийнятті рішення про державну
реєстрацію цього акта, присвоєнні йому реєстраційного номера та
занесенні до Єдиного державного реєстру нормативно-правових актів.
Слід
зазначити, що правова експертиза нормативно-правового акта провадиться з
метою встановлення повноважень суб’єкта нормотворення на прийняття
цього нормативно-правового акта, якості й обґрунтованості, своєчасності
прийняття, виявлення можливих позитивних і негативних наслідків його
дії.
За результати проведення правової експертизи Головне управління приймає одне з таких правових рішень:
про державну реєстрацію. Таке рішення приймається, якщо нормативно-правовий акт відповідає Конституції, законодавству України, Конвенції, міжнародним договорам України, антикорупційному законодавству, правилам нормопроектувальної техніки та правопису;
про повернення нормативно-правового акта без державної реєстрації для доопрацювання.
Таке рішення може бути прийнято на прохання органу виконавчої влади
(суб’єкта нормотворення) або з власної ініціативи Головного управління,
якщо суб’єктом нормотворення порушено вимоги нормативно-правових актів, якими встановлюється порядок подання та здійснення державної реєстрації таких актів;
про відмову в державній реєстрації нормативно-правового акта. Таке рішення приймається у випадках, якщо нормативно-правовий акт не
відповідає положенням чинного та міжнародного законодавства, виходить
за межі компетенції органу, що його видав, містить норми, що призводять
або можуть призвести до вчинення корупційних або пов’язаних з корупцією
правопорушень.
Прийняття
рішень про доопрацювання та відмову в державній реєстрації
нормативно-правового акта зобов’язують місцеві органи виконавчої влади
(суб’єктів нормотворення) до певних правових дій. У разі повернення
нормативно-правового акта без державної реєстрації орган виконавчої
влади повинен врахувати всі висловлені Головним управлінням зауваження та усунути виявлені порушення і протягом місяця повторно подати акт на державну реєстрацію або надати Головному управлінню копію документа про скасування такого акта. А нормативно-правовий акт, у державній реєстрації якого відмовлено, підлягає скасуванню органом, що його видав, у 5-денний термін з дня отримання рішення про відмову в державній реєстрації такого акта.
Слід
також наголосити на тому, що відповідно до статті 57 Конституції України
кожному гарантується право знати свої права і обов’язки. Закони та інші
нормативно-правові акти, що визначають права і обов’язки громадян,
мають буди доведені до відома населення у порядку, встановленому
законом. Закони та інші нормативно-правові акти, що визначають права і
обов’язки громадян, не доведені до відома населення у порядку,
встановленому законом, є не чинними.
Суб’єкти нормотворення (орган виконавчої влади) направляють нормативно-правові акти для виконання лише після їх державної реєстрації та опублікування.
У разі порушення зазначених вимог нормативно-правові акти вважаються такими, що не набрали чинності,
не тягнуть за собою правових наслідків і не можуть бути підставою для
регулювання відповідних правовідносин, застосування санкцій до фізичних
та юридичних осіб за невиконання приписів, що в них містяться.
Узагальнюючи
викладене правова експертиза та державна реєстрація нормативно-правових
актів є дієвим механізмом в запобіганні прийняття норм права, які не
відповідають положенням чинного та міжнародного законодавства, тим самим
порушують (обмежують) права, свободи, законні інтереси громадян та
юридичних осіб.
Відділ реєстрації нормативно-правових
актів управління реєстрації нормативно -
правових актів, правової роботи та правової
освіти Головного територіального управління
юстиції у Донецькій області
Комментариев нет:
Отправить комментарий