Однією з
правових форм діяльності органів юстиції у забезпеченні реалізації державної
правової політики та невід’ємним засобом захисту прав і свобод людини є здійснення правової експертизи та
державної реєстрації нормативно-правових актів органів виконавчої влади,
які зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян або мають міжвідомчий
характер.
Державна
реєстрація нормативно-правових актів є одним з найвагоміших засобів
забезпечення захисту конституційних прав і свобод громадян та юридичних осіб,
усунення порушень законодавства, підвищення дієвості нормативно-правових актів.
Державна
реєстрація нормативно-правового акта полягає у проведенні правової експертизи на відповідність його
Конституції та законодавству України, Конвенції про захист прав людини і
основоположних свобод 1950 року і протоколам до неї, міжнародним договорам
України, згоду на обов’язковість яких надано Верховною Радою України, та acquis communautaire, а також з урахуванням
практики Європейського суду з прав людини, прийнятті рішення про державну
реєстрацію цього акта, присвоєнні йому реєстраційного номера та занесенні
до Єдиного державного реєстру нормативно-правових актів.
Основними законодавчими актами з питань державної
реєстрації нормативно-правових актів є Указ Президента
України від 03 жовтня 1992 року № 493/92 «Про державну реєстрацію
нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади» та
постанова Кабінету Міністрів України від 28 грудня 1992 року № 731 «Про
затвердження Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів
міністерств та інших органів виконавчої влади».
Державну реєстрацію
здійснюють:
нормативно-правових
актів міністерств, інших центральних органів виконавчої влади – Міністерство юстиції
України;
нормативно-правових
актів міністерств і республіканських комітетів Автономної Республіки Крим та
територіальних органів центральних органів виконавчої влади в Автономній
Республіці Крим - Головне територіальне
управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим;
нормативно-правових
актів обласних, Київської та Севастопольської міських, районних, районних у
містах Києві та Севастополі державних адміністрацій, їх структурних
підрозділів, територіальних органів центральних органів виконавчої влади - головні територіальні управління юстиції в
областях, містах Києві та Севастополі.
Державній реєстрації підлягають
нормативно-правові акти будь-якого виду (постанови, накази, інструкції тощо),
якщо в них є одна або більше норм, що:
а) зачіпають
соціально-економічні, політичні, особисті та інші права, свободи й законні
інтереси громадян, проголошені й гарантовані Конституцією та законами України,
Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року і протоколами
до неї, міжнародними договорами України, згоду на обов’язковість яких надано
Верховною Радою України, та acquis communautaire, а також з урахуванням
практики Європейського суду з прав людини, встановлюють новий або змінюють,
доповнюють чи скасовують організаційно-правовий механізм їх реалізації;
б) мають міжвідомчий
характер, тобто є обов’язковими для інших міністерств, органів виконавчої
влади, а також органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і
організацій, що не входять до сфери управління органу, який видав
нормативно-правовий акт.
У разі внесення змін, доповнень або визнання
таким, що втратив чинність, акта законодавства, відповідно до якого прийнято
нормативно-правовий акт, орган, що видав цей нормативно-правовий акт,
зобов'язаний у місячний термін внести до нього відповідні зміни, доповнення або
визнати його таким, що втратив чинність.
Зміни і доповнення, внесені до
нормативно-правового акта, а також рішення про втрату нормативно-правовим актом
чинності, підлягають державній реєстрації в порядку,
встановленому чинним законодавством.
Нормативно-правовий акт подається на державну
реєстрацію протягом п’яти робочих днів після його прийняття.
Державна реєстрація нормативно-правового акта
проводиться протягом 15 робочих днів з дня, наступного після
надходження його до органу державної реєстрації.
Суб'єкти нормотворення направляють
нормативно-правові акти для виконання лише після їх державної
реєстрації та опублікування. У разі порушення зазначених вимог
нормативно-правові акти вважаються такими, що не набрали чинності, не тягнуть
за собою правових наслідків і не можуть бути підставою для регулювання
відповідних правовідносин, застосування санкцій до фізичних та юридичних осіб
за невиконання приписів, що в них містяться.
Слід
зазначити, що органи юстиції наділені функцією контролю за додержанням суб’єктами
нормотворення вимог законодавства з питань державної реєстрації
нормативно-правових актів.
Ця функція реалізується шляхом проведення
планових та позапланових перевірок правовий механізм проведення яких встановлено
наказом Міністерства юстиції України
від 19 січня 2012 року № 93/5 «Про затвердження Порядку проведення органами
юстиції перевірок стану додержання законодавства про державну реєстрацію
нормативно-правових актів».
Якщо за результатами
перевірки було виявлено порушення суб’єктом нормотворення законодавства про
державну реєстрацію нормативно-правових актів, уповноважена посадова особа
органу юстиції розглядає надані матеріали і
вирішує питання щодо:
складання
протоколу про адміністративне правопорушення за порушення законодавства про державну
реєстрацію нормативно-правових актів щодо керівника суб’єкта нормотворення;
надання
рекомендацій та внесення пропозицій суб'єкту нормотворення стосовно припинення
порушення законодавства про державну реєстрацію нормативно-правових актів,
усунення причин виникнення цих порушень і умов, що їм сприяють, а в разі якщо
порушення припинено, - щодо вжиття заходів для усунення наслідків цих порушень;
унесення
пропозицій суб'єкту нормотворення про притягнення до відповідальності посадових
осіб, винних у порушенні законодавства про державну реєстрацію
нормативно-правових актів;
Відділ реєстрації нормативно-правових актів управління
реєстрації нормативно-правових актів, правової роботи та правової освіти
Головного територіального управління юстиції у Донецькій області
Комментариев нет:
Отправить комментарий